به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ روبرت صافاریان در کتاب «سینمای عباس کیارستمی» سه دوره پیش از انقلاب، از انقلاب تا اوایل دهه هشتاد و دهه هشتاد تا امروز، از سینمای کیارستمی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
دوره نخست شامل پنج فصلِ «پیش از مسافر (دوره بدون کلام)»، «مسافر»، «فیلمهای آموزشی»، «گزارش» و «جمعبندی دوره پیش از انقلاب» است. در دوره دوم «بعد از انقلاب، پیش از جشنوارهها»، «خانه دوست کجاست و مشق شب: افراط و تفریط»، «کلوزآپ نمای نزدیک»، «دهه هفتاد: چهارگانه «زندگی ادامه دارد»» عنوان فصلهای ششم تا نهم کتاب را تشکیل میدهند و «دَه: بازگشت به زن و به شهر»، «فیلمهای تجربی: شیرین، پنج و راهها» و «فیلمهای خارجی» عنوان فصلهای دهم تا دوازدهم این کتاب هستند.
نگارنده در پیشگفتار از کیارستمی با عنوان مهمترین فیلمساز ایرانی در سطح بینالمللی نام برده و با اشاره به اینکه فیلمشناسان بسیار معتبری میگویند، کیارستمی سبک و زبان سینمایی خاص خود را بهوجود آورده، این عوامل را دلایل نگارش این کتاب معرفی کرده است.
در آغاز فصل نهم کتاب و در صفحه ۱۵۳ میخوانیم: «کیارستمی بعد از کلوزآپ: نمای نزدیک، در طول دهه ۱۳۷۰ شمسی با چهار فیلم به فیلمسازی بینالمللی تبدیل میشود. معمولاً دو فیلم نخست از این چهار فیلم، یعنی زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰) و زیر درختان زیتون (۱۳۷۳) را در کنار فیلم خانه دوست کجاست، بهعنوان سهگانه کوکر میشناسند، چراکه محل وقوع رویدادهای هر سه در شمال کشور و در روستای کوکر است...»
نخستین چاپ کتاب «سینمای عباس کیارستمی» به قلم روبرت صافاریان و طرح روی جلد بزرگمهر حسینپور، با شمارگان یکهزار نسخه در 256 صفحه، به بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات روزنه در سال ۱۳۹۵ به بازار کتاب عرضه شده است.
نظر شما